学習目標 |
認知心理学におけるエキスパート研究の方法論と最新の知見について学ぶと同時に、いわゆる「超記憶力」を有する日本人高齢超記憶力者を対象にした実験的研究を行い、授業終了後1年以内に英語論文を公刊することを目標とする。 |
授業概要 |
エキスパート研究に関する最新のテキストを含む関連文献の精読と、それと平行して教員の計画した記憶のエキスパート研究のリサーチアシスタント活動、を行う。なお、必要に応じて、当該分野で国際的に著名な内外の研究者との交流の場を設けることもある。 |
テキスト |
Ericsson, K. A., Charness, N., Feltovich, P. J., & Hoffman, R. R. (Eds). (2006). The Cambridge handbook of expertise and expert performance. Cambridege: Cambridge University Press. |
参考文献・課題図書 |
Takahashi, M., Shimizu, H., Saito, S., & Tomoyori, H.(2006).One percent ability and ninety-nine percent perspiration: A study of a Japanese memorist.Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 32, 1195-1200./高橋雅延・清水寛之・齊藤智(2011).日本人高齢超記憶力者の特性 聖心女子大学論叢, 116, 133-160./鳥居修晃・川上清文・高橋雅延・遠藤利彦(編)(2011) 心のかたちの探求-異型を通して普遍を知る 東京大学出版会 |
受講生への要望 |
専門的な指導を受けるために、原則として、教員の研究テーマである自伝的記憶や超記憶力に興味のある学生に限定する。 |
評価方法 |
リサーチアシスタント活動50%、文献発表50% |
|
|
授業計画 |
1.オリエンテーション(発表者の割り振りなど) 2.Two approaches to the study of experts 3.Expertise, talent, and social encouragement 4.Studies of expertise from psychological perspectives 5.Educators and expertise: A brief history of theories and models 6.Expert systems: A perspective from computer science 7.Professionalization, scientific expertise, and elitism: A sociological perspective 8.Observation of work practices in natural settings 9.Methods for studying the structure of expertise: Psychometric approaches 10.Laboratory methods for assessing experts 11.Task analysis 12.Eliciting and representing the knowledge of experts 13.Protocol analysis and expert thought 14.Simulation for performance and training 15.Laboratory studies of training, skill acquisition, and retention 16.Retrospective interviews in the study of expertise and expert 17.Time budgets, diaries, and analyses of concurrent practice activities 18.Historiometric methods 19.Domains of expertise 1: Professional domains 20.Domains of expertise 2: Arts, sports, and motor skills 21.Domains of expertise 3: Games and other types of expertise 22.A merging theory of expertise and intelligence 23.Tacit knowledge, practical intelligence, and expertise 24.Expertise and situation awareness 25.Brain changes in the development of expertise 26.The influence of experience and deliberate practice on superior expert performance 27.Development and adaptation of expertise 28.Aging and expertise 29.Social and sociological factors in the development of expertise 30.Models of expertise in creative thinking |
|
|